27-12-2006

Wetenschapsquiz

Niet meer wat het ooit geweest is
 
Met kerst is ie er weer: De Wetenschapsquiz! Ik had de vragen al gezien en ik dacht: "Daar zitten me toch een paar leuke bij." Toen ik op een avondje zat te zappen kwam ik een programma tegen wat me wel interessant leek. Drie keer raden welk programma dat was...

Interessant vond ik de vraag over die champagne, een onderwerp waar ik weinig van weet, maar wat wel een hele aardige binnenkomer was. Minder aardig is de a-wetenschappelijke presentatie van het programma. Vroeger werd de quiz gepresenteerd die prettig gestoorde gast, nu door een of andere volslagen onbekende kaalkop met een raar accent. Tot mijn afgrijzen werd iedere diepgang vermeden. De leuke berekeningen van vroeger werden geschrapt, zoals bij het horizonprobleem. "Te moeilijk." De echte liefhebber moest maar op internet kijken. Op deze manier glijdt zo'n show natuurlijk wel af naar het Talpa-niveau.

Toch waren de vragen wel leuk. Vaak komen je typische Universiteitsvragen voor, zoals het "verjaardagsprobleem", of het "drie deurenprobleem", of zoals nu, een vorm van het "secretaresseprobleem". Echt heel moeilijk zijn de vragen niet. Daarom zou je verwachten dat de "wetenschappers" wel effe zouden winnen van die lui van "Trouw", maar net zoals de vorige edities, blameerden de grijze mannetjes zich vreselijk. Ze verloren héél dik.

De proefjes waren ook niet meer wat ze geweest zijn. Een of andere dikke Elvis P.-kloon voerde de proefjes uit. Er was een vraag met een ronddraaiend soepbord, waar ik nog steeds niet van begrijp wat ze nou bedoelden. En de dikke Lvis draaide met z'n logge lijf het soepbord tweemaal rond, waarna het soepbord weer in z'n oude positie stond of zo. Na de proef snapte ik er nog steeds geen snars van. Ook daarna ging er wel wat mis. Zelfs iets simpels als dat bootje met die 10 kiloGRAM zout wisten ze tot iets onduidelijks te breien. Ook de proef met de "olie op de golven", een veelgehoorde uitspraak, was niet echt duidelijk. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat olie de golven echt dempt of zo, maar het was wel zo, volgens de quizmaster. De proef zaaide echter meer verwarring dan duidelijkheid, toen bleek dat het water in alle drie de bakken (een zonder olie, een met een "dun" laagje olie en een met een "dikke" laag olie) evenveel klotste.

Conclusie: Hoewel de presentatie matig was, is het goed dat dit soort programma's er zijn. Er is veel te veel dom geweld op TV, veel te veel domme (Amerikaanse) films, veel te veel domme belspelletjes en veel te veel reclame.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten