24-05-2007

Lukas de Bouter zet Paul Keres 4 voor schut

Een tijdje geleden kwam op USF het initiatief van Lukas Boutens om een simultaan te geven tegen Paul Keres 4. Lukas speelt voor DBC, dat op dat moment op het punt te degraderen uit de derde klasse KNSB, terwijl Paul Keres 4 in de buurt kwam van promotie uit de Promotieklasse. Lukas wilde dus zien of hij in zijn eentje een sterke "promotieklasser" aankon.

Twee weken terug degradeerde DBC. Uit de laatste wedstrijden werd geen matchpunt meer gepakt. DBC? Zei iemand daar DBC? Ja! De wedstrijd DBC - BSG 2 werd berucht vanwege het Borm-incident.

Op USF deed DBC beklag, omdat BSG 2 een sterke speler er bij had gekregen. DBC dacht namelijk dat de wedstrijd tegen BSG 2 de laatste zou zijn waarin het nog zou kunnen degraderen. Hoe anders liep het. Lukas feliciteerde ons nog. Ook bord-driespeler Henk Dissel was spraakzaam. Hij had als enige DBC'er gewonnen, dus misschien daarom.

Op USF was het de eerste dagen na de wedstrijd opmerkelijk stil. Lukas hield zich een paar dagen stil, maar kwam toen met een heel verhaal. De discussie is zelfs nu nog niet helemaal gesloten.

DBC was bang dat het na het onsportieve opstellen van de IM alsnog zou degraderen. En ze kregen gelijk. DBC verloor tweemaal hard en kansloos van ploegen die niet veel beter waren dan zijzelf.
 
Gisteren werd de wedstrijd gespeeld. Lukas Boutens in zijn eentje tegen heel Paul Keres 4.
Lukas Boutens? Zei iemand daar Lukas Boutens? Ah, er wordt er weer eentje wakker. Lukas Boutens was degene die in de beruchte wedstrijd DBC - BSG 2 verloor van ondergetekende. De tactische opstelling pakte goed uit. 200 elopunten overbruggen is dus niet onmogelijk.

Dan nu de wedstrijd. Paul Keres werd met 4½-3½ geklopt door de simultaangever. Ondanks een verschil van 100 à  200 elopunten, vind ik dat een sterk promotieklasseteam moet kunnen winnen van iemand die voor de hele partij niet meer dan een kwartier bedenktijd heeft. Als het zelfs mij al lukt in een echte partij...

Datum: donderdag 24-05-2007 03:35Naam: Jan Jaap Janse
Aldus:
1. Paul Hommerson      - LB rem
2. Colijn Wakkee       - LB 1-0
3. N.O.                - LB 0-1
4. Jaap van Oosten     - LB 1-0
5. Jeroen Bollaart     - LB 0-1
6. Maarten Buter       - LB 0-1
7. Jan Teuben          - LB 0-1
8. Erik Verlinde       - LB 1-0

En dus 4,5-3,5 voor De Bouter, helemaal niet verkeerd. De resultaten en hoe het anders had kunnen zijn is allemaal nabesproken in De Rat.

Ik besloot dus om kritische vragen c.q. opmerkingen te maken:
Datum: donderdag 24-05-2007 17:13Naam: Schamen
Schaamt PK 4 zich nog?
en:
Datum: donderdag 24-05-2007 20:36Naam: Apenhoofd
Waren jullie bang?

De antwoorden waren treurig en op USF-niveau:
Datum: donderdag 24-05-2007 20:41Naam: Jeroen Bollaart
Geen angst, geen schaamte. Wel respect voor de prestatie van Lukas want we gingen er allemaal voor. Ik hoop dat we meer simultaans gaan zien in De Sjuut.

Aldus de urkel die veel te lang nadacht en in tijdnood een serie grafzetten uit z'n mouw schudde.

Lukas zelf was ook niet helemaal tevreden (zoals een goed acteur betaamt):

Datum: donderdag 24-05-2007 09:37Naam: Lukas Boutens
Goed lui,
 
het lichaam begint langzaam weer een beetje op gang te komen, functioneren is op dit moment nog een te groot woord.
Wat een slijtageslag zeg, ik heb me hier toch wel een beetje op verkeken, zeker ook door de niet geringe tegenstand.
Op bord 8 werd nog een goede invaller in de gedaante van Eric V. gevonden, bord 3 bleef helaas leeg, de meningen hierover waren na afloop unaniem; voordelig voor de Bouter, nu had ik immers 17 minuten per bord, i.p.v. 15!
Mijn tactiek liet erg te wensen over, een K.I. op 2 en 8 leverde 2 harde nullen op, vooral Colijn verdient respect:), kansloos was ik.
bord 5 was een spektakelstuk met diverse stukoffers, bord 6 en winnende wandelkoning, het schijnt dat Maarten wat miste.
Jan kwam er niet echt aan te pas, Jan stond m.i. na kwalverlies erg beroerd maar in de uitvluggerfase was ik zo vriendelijk een vol stuk weg te doen (overigens een minder eindspel voor zwart).
ik denk trouwens dat Jaap na een mislukte Pirc al vroeg in de opening had kunnen toeslaan.
De partij op het 1e bord eindigde in eeuwig schaak en aldus 4.5 voor de Bouter.
m'n benen kunnen bij het grofvuil.
Leuk probeersel en zeker voor herhaling vatbaar.
Ik daag de kopstukken van PK uit om dit ook eens te doen, erg vermoeiend maar erg leuk.

Ik denk dat de prognose dat DBC best wel eens kan uithalen tegen Paul Keres 4 hout snijdt!

PS. Ik vergat erbij te vertellen dat Paul Keres 4 met zeven man speelde. Hoe een grote club als Paul Keres nou weer met dit soort problemen kan kampen, is mij een raadsel. Het gratis punt dat Lukas kreeg, bleek beslissend.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten