06-11-2007

Interne competitie ronde 8

Slachtmaand
 
De spanning vooraan is weer helemaal terug. Coen van der Heijden won van Leon Pliester en doet ineens weer volop mee in de strijd om de eerste plaats. Grotovsky wist een superieure stelling niet te winnen van Tom de Ruiter en zakte naar de derde plaats.

In het holst van de nacht fietste ik met m'n nukkige verlichting door de bladeren naar het Denksportcentrum. Meestal ben ik niet zo happig op de maandag na een externe wedstrijd te schaken, maar nu wel.
Toen ik aankwam, zag ik Le tegen Grotovsky schaken onder het toeziend oog van een kindje. Nadat de eerste partij (die ik zag) in remise eindigde, zag Le een aardige combi, die - helaas voor hem - niet werkte. Daarna zetten ze de stukken weer op, omdat de indeling zo zou worden opgelezen. Mijn verweer dat dat pas om kwart over acht gebeurde, vond geen gehoor.

Wel kwakte Grotovsky mijn Hongaarse opening op 't bord en ging nogal nors uitleggen dat het niks was en bla, bla. Het Loensreptiel voegde zich bij hem en samen gingen ze proberen m'n opening te weerleggen. Het leek een beetje alsof ze wilden aantonen dat ze betere schakers zijn dan ik.

Tot mijn verrassing werd de indeling al vrij snel opgelezen. De "weerleggers" van mijn opening waren als eerste aan de beurt. Loensreptiel speelde "uit" bij zijn stadsgenoot, terwijl Grotovsky tegen De Ruiter speelde. La speelde tegen Slisser en Le ging "op bezoek bij" Kuperus. Ondergetekende speelde ditmaal wèl tegen Tom Haenen. Anders dan in de eerste competitieronde, toen ik uiteindelijk tegen de professor speelde, als ik me niet vergis, veranderde de indeling niet.

De partij tegen Haenen kon wel eens een interessante worden. Met wit win ik meestal wel van 'm, maar met zwart is het toch lastiger. Ik was benieuwd wat hij speelde. Hij opende met 1.d4 Pf6 2.Lg5. "Daar gaan we weer..." dacht ik toen. Voor m'n gevoel (dat zegt meestal niks) had ik daarna wel een initiatiefje, maar zag ik niet hoe ik irritante zetten kon doen.
Ik kreeg druk op zijn koningstelling, maar de stelling was zo dicht, dat ik geen manier zag om te profiteren. Hij wist dames te ruilen, waarna de stelling remiseachtig werd. Gelukkig wist ik een doorbraak te bewerkstelligen, waarna ik makkelijk won. We analyseerden nog wat, waarna Tom Fikkert zei dat ik goed was in het eindspel. Dat is soms ook wel zo, al kan ik me ook afschuwelijke afstraffingen in 't eindspel bedenken. Een beetje bescheidenheid kan dus geen kwaad.

De overige partijen heb ik niet heel bewust gevolgd. Pliester verloor van Coentje. De man met 0 uit 2 in de externe competitie kwam gewonnen uit de opening, maar snoepte daarna heel riskant een pion mee. Ik dacht dat dat de wedstrijd deed kantelen, maar tot mijn verrassing las ik in Coens boekje: "zwart geeft het op" of zoiets. Het slot heb ik niet gezien, ik ben wel benieuwd hoe wit het won.

Wie niet won, was Grotovsky. Hij stond hartstikke goed tegen De Ruiter, maar wist het niet te winnen. Zelf snapte hij ook niet hoe het kon.
La won van Slisser. In de opening zag het er niet veelbelovend uit, maar langzaam wist Large zijn stelling te verbeteren en won.
Minder verging het Le. Tegen de sluwe vos Max Kuperus moest hij een nul slikken. Le gaf de alcohol de schuld. Ik vraag me altijd af wat je daar van merkt. Met handicap en plezier kun je een niet nader te noemen schaakprogramma als een dronken dwaas laten schaken, maar verwacht niet dat je dan simpel wint. Alle lof voor Kuperus derhalve.

Verder won FM Henk nog van Guido Vijn, waarna hij bij de bar ging rondhangen. Ik dacht zelfs dat hij bardienst had...
Op de onthutsend slechte
site van BSG is de stand nog niet bijgewerkt. De wedstrijdverslagen staan er nu (maandagavond 06-11-2007) nog steeds niet op.
Ondanks dit gemis kan ik zeggen dat de stand aan kop spannend is. Maar hoe lang nog?

Uitslagen
C van der Heijden - IM Leon Pliester 1-0
E de Groote - T de Ruiter ½-½
La Ootes - T Slisser 1-0
M Kuperus - Le Ootes 1-0
T Haenen - J de Groote 0-1

5 opmerkingen: