12-02-2008

Interne competitie ronde 18

Verbouwing
Toen ik gisteravond het DSC binnenliep was de vloer afgedekt en zag ik allemaal zakken in de zaal staan. De WC's waren kennelijk niet goed meer of zo... Terwijl ik me om de zakken manoeuvreerde, hing ik mijn jas op aan een stoffig hangertje.

Ik ging op zoek naar Le, die zijn partij van afgelopen zaterdag liet zien. Zijn tactiek is steevast als volgt: hij stelt zich solide op en wacht totdat de tegenstander een fout maakt. Meestal werkt het perfect. Le had zelf het idee dat hij slecht stond, maar dat viel reuze mee. Toen de tegenstander ook nog een pion weggaf, demonteerde hij zijn stelling door steeds meer materiaal weg te geven.

Toen klopte Ewood op m'n schouder. Ik moest me nog intekenen. De bijna jarige de witte wilde mij eigenlijk al niet indelen en Le al helemaal niet. Gelukkig bedachten Kietree en De Ruiter even later dat ze zich moesten aanmelden, waardoor de witte een nieuwe indeling moest maken. Toen de printer nog zonder inkt kwam te staan, was zijn dag weer helemaal goed.

Met veel moeite werd de indeling opgelezen:
Pliester - Fliffer
Balke - FM Henk
Emiglio - Grotovsky
De Ruiter - Le
Kietree - Behirder


Ik speelde dus tegen Kietree. Twee seizoenen geleden bezorgde ik hem nog een dubbele nul, maar vorig jaar hield hij mij met zwart op remise. Met snelschaak kan ik wel van 'm winnen, maar gewoon schaak is weer anders.
Het viel me dan ook mee dat mijn vage openingsopzet goed uitpakte. Hij had het vast wel ergens beter kunnen doen, want nu bleef er een vrij saaie stelling over met beiden een dame en twee torens. Ik wist mijn stukken actief te maken, waardoor ik nog dicht bij de winst kwam.
Uiteindelijk was de stelling of niet winnend genoeg, of was ik niet nauwkeurig genoeg. Hoe dan ook, het werd remise na lange strijd. De partij eindigde trouwens in pat.

Le was al gauw klaar. In het Russisch verloor hij al heel snel een pion (!), waarna Tom natuurlijk moest winnen. Tom speelde echter wat vage zetten en mompelde daarna "Ik zie het ook niet meer"; remise dus.

Ook het Loensreptiel kwam niet verder dan remise. Zaterdag slachtte hij Rob Witt nog, nu ging het met dezelfde kleur minder soepel. Fliffer kan soms best wel goed schaken. Er was maar één open lijn. Wit had op de damevleugel wat meer ruimte, maar veel was het niet. Het paardeindspel dat ik zag in de analyse was zelfs goed voor zwart.

FM Henk was de grote winnaar van de avond. Hij wist op de een of andere manier Bert Balke te verslaan. Ook Coen won, al speelde hij slechts tegen Richard Blindemann.

De langste partij van de avond was die tussen Emiglio en Ewood. Terwijl zij nog zaten te zwoegen, had BSG 3 al met 5-3 gewonnen van Vegtlusd (?), waar Loekt Niesert of zo van de partij was. Ik ben even beneden geweest. Bij BSG 3 stond alleen Pieterse heel slecht, verder zag ik niet veel.

Maar goed, Emiglio en Ewood speelden geen vriendschappelijke remise. De man met 1½ uit 5 in de KNSB-competitie ging ervoor tegen de knul met 6 uit 6. Ewood leek eerst goed te staan, maar het werd minder en minder. Het eindspel was - mijns inziens - totaal gewonnen voor Emiglio, die een pluspion had en een actieve koning. De partij werd echter remise, wat binnen het verwachtingspatroon lag van FM Henk. Hij kreeg de voorlopige stand te zien, waarin hij naar de derde plaats was gejumpt. "Zal wel remise worden", zei hij over de enige partij die toen nog bezig was.

Veel remises dus. Zelf genoot ik wel van mijn min of meer originele partij, waarin ik zonder veel moeite op de winst kon spelen. Het gumde de minusremise van afgelopen zaterdag weer uit. En de volgende keer win ik wel weer van Kietree. ;)
Uitslagen:
L Pliester - T Slisser ½-½
B Balke - H van der Poel 0-1
E Wxc3xbcstefeld - E de Groote ½-½
T de Ruiter - Le Ootes ½-½
C van der Heijden - R Lindemann 1-0
B Kieboom - J de Groote ½-½


Zodoende veranderde er bar weinig in de stand, al moet Le weer een keertje winnen om Coen te passeren. Overigens valt het me op dat de waardes (Wrde en VWrdem wat die "V" ook mag betekenen) afhangen van BELO's en niet van de stand op de ranglijst. Ik dacht namelijk dat dat dus van de stand op de ranglijst afhing.

Ik zal nog wel een tijdje elfde blijven...

1 opmerking: