01-07-2008

Zomerschaak ronde 3

Snelschaak
Geen nieuwe kampioen: de kampioenswedstrijd was een week uitgesteld. Dit kwam omdat het Loensreptiel zich te brak voelde na een of ander weekendtoernooi. Hij wilde de beslissende partij tegen Coen daarom later spelen. Dit kwam misschien ook door de zwakke score die Leon met zwart heeft tegen Coen. De partij FM Henk - Ewootoo had best schriftelijk kunnen worden afgedaan, maar het was vooral Ewood die ook een week uitstel wilde. FM Henk stemde toe, hij wilde wel een keer snelschaken. Over het snelschaken zei hij trouwens
"Dit is relaxter dan een gewone partij. Nu speel je ook wel eens tegen zwakkeren."
Zoiets zei hij. Ik vroeg hem of ik een van die zwakkeren was, waarop hij zei dat hij met "zwakkeren" <2000-spelers bedoelde. Of eigenlijk <1900-spelers. Misschien dacht hij dat ik nog 1900-nogwat had. Het is inmiddels 2087 en ik was benieuwd of ik die rating kon waarmaken.

Er waren veertien (!) deelnemers, als ik het me goed heb herinnerd. Het hadden er zestien kunnen zijn als Fliffer niet was gaan dwarsliggen en als Eddy S zich had ingeschreven. Dat zijn toch wel twee sterke spelers. De overgebleven spelers waren niet bij machte FM Henk en Ewood af te stoppen. De nummers 3 en 4 van de Play-offs bleken een maatje te groot voor de rest. Ewood begon met heeeeel veel eentjes, terwijl FM Henk alleen tegen het viswijf een halfje moest afstaan.

"En hoe deed die 2087-kneus het dan?", hoor ik u denken. Nou, hij beleefde een toernooi met pieken en dalen. Scoorde 4½ verliespunt, wat wel veel is. Het begon nog zo goed met een zege op Tom de Ruiter, die ik in de Spaanse ruilvariant (hij sloeg dit keer meteen op c6) onder de voet liep. Vanaf dat moment werd het moeilijk. Tegen de zwakkere spelers verliep het als volgt:

Tegen Simonian in goede stelling een gevaarlijk kwaliteitsoffer toestaan en dan winnen als de beste man een stuk weggeeft.
Pieterse met veel pijn en moeite verslagen nadat hij aardig was teruggekomen met een kwaliteit minder.
Tegen Eddy of Squares kreeg ik 1.e4 e5 2.Pf3 f5 3.Pxe5 Pc6 tegen me. Ik verzuimde snel d4 te doen en stond erg slecht. Toch won ik nog in het eindspel.
Tegen Fikkert kreeg ik in het Frans wel voordeel, maar toen hij mijn paard op d6 kon ruilen, was de kou uit de lucht en moest ik eeuwig schaak houden.

De enige makkelijke partij was tegen die HSG'er Van Houten of zo, die door 1.e4 e5 2.Pf3 Pc6 3.Lb5 Pf6 4.0-0 a6? 5.Lxc6 een pion verloor.
De partij tegen Sicco Racekamp (die niet op de ratinglijst staat) ging ook wel soepel, nadat hij een verdediging miste.

Met zwart speelde ik vooral tegen sterkeren. Ik pakte drie punten met zwart, volgens Ewood mijn sterke kleur. Zelfs al ben ik met zwart beter, dan nog scoor ik met wit meer punten, heb ik het idee.

Tegen Guido Vijn kon ik niet heel veel creëren, totdat hij een stuk dekte met z'n dame. Ik kon toen dames ruilen.
Tegen Gert Pijl stond ik na de opening iets beter, maar terwijl hij in tijdnood was produceerde ik de ergste blunders. Gelukkig zag hij het niet.
De partij tegen De Ruiter heb ik al besproken.

Dat waren dus de punten. Voor de volgende partijen kreeg ik geen punten:
Tegen Bert Kieboom kon ik geen voordeel bereiken en toen alles van 't bord ging, moest ik in remise berusten. Hoewel... Terwijl de klok begon af te tellen, deed ik een zet die onmiddelijk verloor.
 
 
B Kieboom - J de Groote. Wit was met zijn pionnen naar voren gelopen en hier moest ik een van de twee remisezetten doen. Ik dacht dat ik na 1...Kd6 verloor omdat wit met 2.h5 veld f5 wint. Na 2...gxh5 3.gxh5 Ke6 is er echter niks aan de hand. Waarschijnlijk zag ik slechts dat 2...g5 direct verloor.

Eenzelfde fout kostte me in 2005 eens een vol punt in een bekerwedstrijd. Peter had aan #3 snel gewonnen, maar Kieboom en Kooijman verloren aan #1 en #2, waardoor mijn partij er niet meer toe deed. Ik wilde nog wel winnen en het lukte me een gewonnen stelling te krijgen. In een pionneneindspel deed mijn tegenstander met de moed der wanhoop ...a5. Als ik sloeg, zou ik een tempo winnen en was het eindspel gewonnen voor mij. Ik deed echter b5?? en verloor het eindspel. Kieboom zag het destijds en verzuchtte dat die jonkies niks van eindspelen wisten of zo. ;)

Tegen FM Henk kreeg ik weer eens Schots tegen me. Ik koos waarschijnlijk al gauw het verkeerde plan en kwam heel lastig te staan. De offers vlogen me uiteindelijk om de oren.

Le speelde een variant die hij nog nooit gespeeld heeft/al jaren niet meer speelt. Hij deed namelijk Italiaans. Dan kun je mijn tegenzet wel voorspellen: 3...Pf6. Le stortte zich op de - zeker met snelschaken - verdacht pionwinst. Mijn 6...Ld7 was nieuw voor hem. Ik stond goed en het werd steeds beter. Helaas voor me ging hij met met een pion minder door m'n vlag jagen... En dat noemt zich dan een vriend.

Nee, de enige nederlaag waar ik nog een beetje schik in had, was tegen Ewood. Hij speelde Spaans met "heel verrassend" De2. Ik deed Lf8-c5-b6 en vervolgde met het merkwaardige ...c5. Ik besloot om maar met ...d6-d5 een pion te offeren. Ewood sloeg meteen op e5, waar ik van exd5 tussendoor was uitgegaan. Kan gebeuren... Vervolgens verloor ik nog bijna een stuk en moest ik m'n dame geven. Gelukkig voor me had ik nog een tegenaanval waardoor ik naar een toreneindspel met evenveel pionnen had afgewikkeld. De druk op mijn achtergebleven pion op a6 was vervelend en in een eindspel ging het mis.

De uitslag verbaasde Mark Pieterse de eenmalige (?) wedstrijdleider, die een remise had verwacht. Maar dat is niet heel makkelijk af te dwingen met zwart als je 150 elopunten minder hebt.

Zo, dat waren mijn partijen. Ditmaal heb ik ze een keer niet chronologisch opgenoemd. De stand vooraan had ik niet kunnen bexc3xafnvloeden. Ewood stond tot drie ronden voor het einde nog bovenaan met 100%, toen hij opeens een dame weggaf. "Dat was niet de eerste keer", hoorde ik De Ruiter lachen. Ewood lachte en bloosde tegelijk. Later vertelde hij me dat-ie al eens eerder veel had weggegeven tegen de oudste deelnemer aan het snelschaken.
Daarna mocht Ewood tegen FM Henk spelen. Het werd remise en een ronde later was Henk de winnaar van de avond. Soms is-ie behoorlijk goed met snelschaken, al kan ik me ook wel eens een avond herinneren dat iedereen die de schaakregels kende hem versloeg (inclusief ondergetekende).

Volgende week wordt het tijd voor revanche. Gelukkig doen Henk & Ewood dan niet mee. ;)

4 opmerkingen: