12-08-2008

Zomerschaak ronde 9

PerfectionistStilletjes verliet FM Henk de speelzaal. De zomeravond was weer voorbij en hij had toch maar mooi 11½ punt gescoord uit 13 partijtjes. "Ja, die FM-titel ben ik nog steeds wel waard", dacht hij. "Maar waar is die tijd gebleven dat ik Friso aankon?" vroeg hij zich vertwijfelend af. Want die anderhalve verliespunt, waarvan één punt tegen een bescheiden clubschaker en een halfje in de laatste ronde, haalden de glans van het mooie optreden af. "En wat stond ik slecht tegen Theo", schoot er toen ook nog door zijn hoofd. Nee, het was een avond om snel te vergeten.

Dat was het zeker, ook voor mij. Ik besloot om maar een keer te gaan snelschaken (de afgelopen tig keer kon ik niet meedoen vanwege vakantie, dan wel schaaktoernooien), maar dat was vooral om eventueel schaakspullen te "lenen" als iemand zich nog zou aanmelden voor het
schaaktoernooi. Dat gebeurde niet. EB, iemand die vaak meeleest en eventueel geïnteresseerd zou zijn, deelde me mede dat hij naar een verjaardag ging. De witte had al geen vakantie meer (!) en L & L kwamen niet. Dat verbaasde me niet, want toen ik van huis wegging, zag ik Lenaart nog lekker op MSN zitten. Ik veronderstelde dan ook dat ik ze de dag erop niet zou zien. De rest is geschiedenis.

Toernooi
De opkomst was vandaag hoog en voordat iedereen er eindelijk was, kon ik meekijken bij anderen. De stemming zat er goed in bij mij. Ik had er echt zin in om mijn tegenstander te ownen. Mijn eerste tegenstander was Fliffer. Hij bleef lang ouwehoeren met zijn generatiegenoten en ik voelde de adrenaline langzaam wegstromen. Het werd een scherpe partij, waarin ik wel goed stond. Theo offerde echter een kwaliteit om een aanval op te zetten. Het was waarschijnlijk wel verdedigbaar, maar in tijdnood schoot ik twee tactische bokken. Eerst gaf ik m'n toren weg en daarna zag ik torenwinst door een DA over het hoofd. In plaats van materiaal te winnen, verloor ik nog meer materiaal en tikte de klok brutaal de laatste seconden weg. Weg was het goede gevoel.

Daarna won ik nog wat partijen. Tegen Simonian speelde ik weer eens heel slecht, waardoor ik dom stond. Later kreeg ik wat kansjes en toen deed hij tot twee keer toe een onreglementaire zet. Hij zag niet eens dat hij schaak stond. Ik speelde toch nergens om, dus ik liet de beste man rustig een goede zet doen. In tijdnood gaf hij lukraak pionnen weg, die ik maar besloot te pakken. Toen zag ik dat het pat was. Oeps...
Maar de klucht werd nog maffer. Simonian wilde die remise helemaal niet. :P Wat jij wil... xD

Ook van De Ruiter kon ik niet winnen. Ik deed op 1.e4 e6 2.d4 d5 3.Pc3 h6!? het nog vreemdere 4.f4, waarna hij 4...dxe4 deed. Ik vroeg me af hoe het dan staat. Ik besloot snel te ontwikkelen, maar het was niet zo dat ik echt iets kon met mijn ontwikkelingsvoorsprong. Hij bood remise aan toen ik een pion kon winnen. Ik nam het daarom maar aan. :P

Nog erger was de partij tegen Hilhorst als ik me niet vergis in z'n naam. Hij speelde Caro-Kann (saai...), maar hij deed het anders dan de meeste anderen. Ik stond misschien wat beter, maar ik moest helemaal naar een dame-eindspel afwikkelen. Daarin probeerde ik die vervelende a-pion eens te winnen, die er steeds voor zorgde dat er eeuwig schaak in zat. Daarbij zag ik hoe een klok langzaam aan het aftikken was en met een gerust hart speelde ik op winst. Ik werd pas wakker toen ik zag dat ik nog vier seconden over had. Ik probeerde met m'n koning die a-pion op te vreten, maar daarbij liet ik wel mat toe. Het erge daarbij was dat ik die a-pion de zet ervoor had kunnen slaan en dat-ie nu het mat mogelijk maakte. Maar de partij was hoe dan ook op tijd verloren gegaan.
Het erge was dat m'n tegenstander de ronde erna in een pionneneindspel verloor van Beijen... :|

In de laatste ronde speelde ik weer eens tegen FM Henk, die zijn liefde voor Pd2 niet kon onderdrukken. Ditmaal speelde hij de zet wel erg vroeg in het Schots. Ik stond wel aardig en ik leek met vaste hand op remise af te koersen. :P Nee, ik speelde op activiteit en dat leverde me een pionnetje op. Dat pionnetje was niet zo veel waard en ik bood hem een gelijkstaand (?) lopereindspel aan. Daar ging hij niet op in en hij maakte er een toreneindspel van. Daarin stonden mijn stukken echter veel beter en ik wist mijn d-pion naar de overkant te krijgen. Uiteindelijk kon ik het eindspel K+T tegen K niet op tijd winnen.

Zo had ik iets van 10 punten gehaald. Niet slecht, maar ook niet heel goed. Heel middelmatig eigenlijk. Ik was in ieder geval "ingeschaakt" voor mijn eigen toernooi, mocht dat enige waarde hebben.

Verder was er niet veel te vermelden. Richard L kwam nog vaak naar me toe. Tijdens de partij die ik tegen 'm speelde had hij allemaal snot aan z'n hand of zo. :S Leuker was zijn partij tegen Racekamp (?), die van FM Henk won. Die grapjas dacht met Td6-d8 zijn toren te laten promoveren en verving het ding door een dame. En Richard had nix in de gaten! EB wel. Hij had moeite om zijn lach in te houden. ;)

Dat was het dan weer... Tot volgende week. ;)

Gerelateerde artikelen:

Zomerschaak ronde 4; 08-07 2008   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten