04-01-2009

De vakantie is bijna voorbij :(

Opruimdag
Vandaag is een sneue dag. De kerstvakantie zit er bijna op. Het is de laatste dag van een 16 dagen durende vakantie, die begon op 20 december. Op 22 december had ik nog een @#$%!! herkansing en daarna begon de vakantie pas echt. En nu is-ie alweer voorbij. Morgen begint een lange schoolperiode van ongeveer zes maanden, ofwel 180 dagen. Per vakantiedag heb ik dus iets van elf schooldagen, hoewel daar ook weekenden en tentamendagen (!) tussen zitten. Elke vakantiedag zou eigenlijk elf keer zo intens moeten zijn als elke schooldag!

Wat me de komende tijd te wachten staat, is nog een groot raadsel voor me. Ik heb twee verschillende roosters voor de komende periode; het rooster dat op de VU-site staat - een slecht opgemaakt ding met weeknummers - laat iets heel anders zien dan het rooster dat op blackboard staat. Dat kan dus nog leuk worden, met mensen die bij het verkeerde lokaal staan te wachten of in hun nest liggen te ronken terwijl er les is.

Gelukkig staat het voorjaar voor de deur. De dagen worden weer langer en dat is toch wel het mooiste wat er is. Dat maakt me gelukkig en als het dan ook nog eens mooi weer is, ben ik helemaal blij. In een roes ga ik dan naar het einde van het schooljaar.

Maar nu is het nog januari. Het is hier bewolkt en op het dak van de schuur ligt een plas water. Vandaag is het even geen winter. De bomen bewegen onheilspellend heen en weer en de vogels vliegen doelloos langs het raam. De natuur heeft ook door dat de vakantie bijna voorbij is. Het is de stilte voor de storm, want morgen gaat alles weer z'n gangetje.

De lange januarinachten doen me denken aan het heelal. Het doet me denken aan de interactie van hemellichamen, wat te simuleren is met een programma als
Gravity Simulator. Ik heb heel wat geleerd van dit programma. Ik heb bijvoorbeeld gezien hoe moeilijk het is voor een planeet om een ander object "in te vangen", om maar iets te noemen. Daarom gelooft ook niemand meer dat de Maan als zelfstandige planeet door het leven is gegaan. Helaas moet ik het programma iedere keer weer opnieuw downloaden, omdat de versie op m'n bureaublad steeds vastloopt. Maar goed, het is een goed programma als je het even rustig aan wil doen.

Vandaag was het ook een opruimdag. Mijn kamer is weer voor een groot gedeelte opgeruimd. Veel minder briefjes slingeren nu rond, de tijdschriften zijn mooi aan het oog onttrokken en m'n prikbord is weer een stuk overzichtelijker geworden. Nog ingrijpender is de positie van m'n bed. Ik slaap weer met m'n hoofd de andere kant op. Ik ben benieuwd of de noord-zuidligging inderdaad beter is dan de zuid-noordligging. In ieder geval valt het Zonlicht nu meer in mijn gezicht, zodat ik misschien weer minder moeite heb om wakker te worden. Dat zal morgen waarschijnlijk niet uitmaken, want ik moet al om zeven uur opstaan, terwijl de zon pas om 8:49 opkomt. In de weekenden is het wel weer lekkerder.

Het probleem is nu dat ik bijna in slaap val... Iemand nog suggesties om deze saaie dag mee te vullen?

Gerelateerde artikelen:
Kalender (2) ; 24-12 2009

Geen opmerkingen:

Een reactie posten