08-04-2009

NK Internetschaak


Voorrondes

Vorige week werd het eerste NK Internetschaak gehouden. Dat evenement wilde ik niet missen. Het voordeel van het internet-NK was, dat ik niet de deur uit hoefde. Ik kon lekker thuisblijven. Maar dan... Ik kampte met een gebrek aan informatie. In welke zaal werd het gehouden? Hoe moest je je aanmelden? Moest je aan alle kwalificatieronden meedoen om je te plaatsen? Veel vragen, waar ik gedurende het toernooi antwoord op kreeg.

Maandag 30 maart
Op deze mooie gespiegelde datum zat ik met een dilemma: op de club meedoen aan de eerste ronde rapidschaak of meedoen aan het internet-NK? Ik dacht namelijk dat ik met beide toernooien aan de eerste ronde moest meedoen om verder te kunnen. Graag was ik naar de club gegaan, maar een uniek evenement missen? Dat nooit!

Om half acht logde ik maar in op playchess met het legendarische account Apenhoofd. Ik had de "speelzaal" al vlug gevonden en ik drukte op "aanmelden". Vervolgens kreeg ik een aantal keren een bevestiging dat ik was aangemeld.

Ewood was ondertussen naar de club en VR kwam binnen onder Cadavre, Ewoods account. VR heeft al tijden geen vast account meer. Ik heb begrepen dat hij van Chessbase een gratis account zou krijgen vanwege zijn behaalde titel. Vreemd genoeg weigeren die kerels hem dit kleine geschenk. Daarom moest VR maar een account "lenen". Het was een beetje een win-winsituatie. VR kon lekker spelen en Ewood zou misschien een hogere internetrating krijgen. Niet dat je daar veel aan hebt, maar het is toch leuker om "dame" te zijn dan bijvoorbeeld "loper" of "toren". Zelf was ik gedegradeerd tot "paard" omdat ik al tijden niet heb gespeeld en daar ga je raar van hinniken.
Het enige wat ik handig vind aan een hogere rang, is dat je irritante aso's beter kunt dissen door ze een slechte evaluatie te geven. Aan de andere kant geef ik aardige mensen nog wel eens een goede evaluatie. Daar hecht ik heel wat waarde aan, want ik vind het echt niet leuk om op de chat voor rotte vis uitgemaakt te worden.

Het was inmiddels iets van kwart voor acht en de spanning werd groter. Hoe zou ik het er vanaf brengen? Wie deden er mee? Zou Pinda meedoen? Zou Lenaard meedoen? Nee. Zelfs VR ging weg. Net op het moment dat-ie moest spelen, had hij er geen zin in. Hij baalde dat er geen "goeien" meededen. Vooral het niet meespelen van Twan Burg vond hij jammer... Dus toen was ik de enige sukkel die meedeed aan de eerste voorronde.

De procedure was als volgt: de eerste zes gingen door naar een finale, waarvan de winnaars naar de eindronde gingen. Behoorlijk pittig dus. Echt heel veel sterke spelers leken er niet mee te doen, dus misschien lukte het me om me te plaatsen. Dan kon ik het de rest van de week rustig aan doen. Maar toch was ik gespannen. Tegen wie zou ik spelen? Zou ik mijn internetrating kunnen waarmaken? Mijn handen trilden. Het werd acht uur... Vijf over acht... En toen begon het eindelijk.

Deceptie
Drieënveertig deelnemers knokten voor de eerste zes plaatsen. Als een van de sterkere spelers op rating, kreeg ik in de eerste ronde een "makkie". Maar juist daardoor voelde ik me niet op m'n gemak. Ik kreeg een Pirc voorgeschoteld en na een tijdje begon hij rare zetten te doen. Ik kwam daardoor in het voordeel, maar in plaats van dat dat de opmaat was voor een heerlijk avondje, ging het vanaf dat moment van kwaad tot erger. Ik kon maar geen plan verzinnen en begon na te denken, maar zonder resultaat. De tijdnood, waarvan ik dacht dat dat geen probleem was als ik een goede/gewonnen stelling had, begon nu opeens vervelend te worden. Ik begon onhandige beslissingen te nemen en ik zag geen oplossingen meer voor de problemen die ontstonden. Ten einde raad ging ik in de tegenaanval, waarbij ik een kwaliteit offerde. Mijn tegenstander kon echter meteen dames ruilen, waarna ik kon huilen.

Terwijl ik de ruïne niet meer kon aanzien, nam ik de uitweg van het kruisje: ik klikte het scherm weg en een nul was mijn deel. Dag 34 ratingpunten... Waarom verloor ik opeens van zo'n knoeier? Waarom kan ik de ene dag een meesterklasser op remise houden en kom ik de andere dag geen barkruk meer voorbij? Waarom is dit toernooi eigenlijk rated? Terwijl die gedachten door m'n hoofd spookten, ging m'n tegenstander tegen me praten. Hij vond het een leuke partij en hij merkte op dat ik wel erg lang nadacht. Laat die gast z'n kop houden...

De tweede ronde ging een stuk makkelijker. Waarom win ik met zwart vrij eenvoudig, terwijl het me met wit niet lukt? Moet ik andere openingen gaan spelen?

De derde ronde had ik weer wit. Ik kreeg een Sweshnikov op het bord, waarin mijn tegenstander zetten wilde herhalen. Daar had ik niet zo'n zin in, dus week ik maar af. De partij was zeker niet goed, zo kon hij heel simpel een pion winnen, maar verder was het nog wel acceptabel, gezien mijn niveau en het speeltempo. Op het eind gaf hij opeens een toren weg, waardoor de winst zelfs nog best simpel kwam binnenvliegen.

Vervolgens had ik weer zwart en kwam ik in een schuifopening. Daar had ik niet echt zin in en lusteloos schoof ik wat stukken in het rond. Dat heb ik gek genoeg veel vaker op internet dan met gewoon schaken. Dan wil ik nog wel eens een geïnspireerde partij spelen. Nu niet. Het enige leuke moment van de partij was toen ik een kwaliteit probeerde te winnen. Maar zoals Lenaard al weet, kun je vaak maar beter een kwaliteit offeren... De partij was afgelopen toen ik opeens een toren weggaf. Wat een niveau...

De leukste partij van het toernooi speelde ik tegen Enrico Blees. Hij zal me wel niet zo mogen, dus was ik gewaarschuwd. Maar wat doe je tegen een Caro-Kann? Ik besloot creatief te zijn en deed iets met a4 en b4. Niet dat het echt goed was, maar hij raakte ergens de draad kwijt, waardoor ik lekker kon aanvallen. Het resulteerde uiteindelijk in mat.

Vervolgens speelde ik tegen "Visje" (Rybka?) en kwam ik niet verder dan remise, wat wel jammer was, maar het had ook erger gekund. Vervolgens speelde ik tegen Chessfool en kreeg ik weer een Caro-Kann tegen me. Bah, steeds weer die theoretische varianten... En dat terwijl de meeste knakkers op internet het niet zo nauw nemen met de theorie. Dat was nu wel anders, want terwijl ik dacht een gewone variant te spelen, sloeg hij opeens een pion op h5. Vervolgens probeerde ik aan te vallen, maar gaf ik heel sloom een kwaliteit weg. En alsof dat nog niet erg genoeg was, liet ik ook nog dameruil toe. Gelukkig had ik nog een paard en nadat ik een paardvork miste, deed ik dat de tweede keer niet, waardoor ik de kwaliteit terugwon. Ik had de remise voor het grijpen, toen ik het even niet meer zag. Ik zag niet dat een koning op g6 een pion op h5 aanvalt... Daardoor deed ik een andere zet, die opeens ondekbaar mat toeliet...

Vervolgens won ik nog een keer eenvoudig met zwart, maar kwam ik daarna met wit niet verder dan remise. Het is waar dat paarden beter zijn in gesloten stellingen, maar nu was de stelling zo dichtgetimmerd, dat er geen eer te behalen was...

Tot slot nog twee non-partijen. Eerst de zwakste partij die ooit op Playchess is gespeeld en vervolgens een remise in twee zetten tegen The Joop. Uiteindelijk scoorde ik 5½uit 11, een zwakke score en een hoop flutpartijen.

Winnaar
Winnaar van de avond was luppiter, ofwel Adriaan de Jongh. Hij won verdacht veel partijen. Tijdens het SGS-Rapidschaakkampioenschap van 2008 zag ik hem spelen. Toen was ik niet echt onder de indruk. Later dat jaar ownde hij mij met het SGS-Snelschaakkampioenschap voor teams, dus ik dacht dat-ie misschien wel een stuk sterker was geworden. Achteraf bleek dat hij gewoon had valsgespeeld.

De echte winnaar was daardoor Foppe gele. Dat is een van de weinige accounts waarvan ik de eigenaar ken. Dat is Richard Vedder.FM. Derde werd Dutch Mountain, wat niet Roi Miedema was, maar Twan Burg (!). Verder eindigden nog wat ouwe knarren (?) in de top zes, waaronder Theo Hommeles, de ratingfavoriet. 

Uitslagen Apenhoofd:
1. Komen2 [1671] 0 w
2. Gfroberg [1558] 1 z
3. Hazewindhond [1840] 1 w
4. Anatoli Roisman [1993] 0 z
5. Thehenk [2062] 1 w
6. Visje [2199] ½ z
7. Schaakdwaas3 [2109] 0 w
8. GMplay [1967] 1 z
9. Paula Steen [2044] ½ w
10. Mark-HWP [2036] 0 z
11. Thejoop [2241] ½ w


Dinsdag 31 maart

De slechte eerste dag zat me diep. Waarom speelde ik zoveel k-partijen? Waarom was ik zo slecht? Was het een slechte dag? Dan zou het nu in ieder geval beter moeten gaan.

Op dinsdag was de opkomst beter. Het toernooi werd in een andere zaal gehouden, waardoor ook "pionnen" (zie verhaal over ranken) konden meedoen. Het verschil was dat er nu maar liefst 67 deelnemers waren, waaronder pinda en Ewood.

Hun verging het een stuk beter. Pinda werd - net als ik in de eerste dag - zeventiende, met een score van 6½ uit 11. Ewood had goede kansen op plaatsing, totdat hij in de laatste ronde werd geownd door Jack the Stripper, het account van MadU Tan. Ditmaal bediende Christov Kleijn de muis, wat Ewood opviel aan een gekke zet die hij speelde. Desondanks verloor Ewood en werd uiteindelijk tiende.

Zelf werd ik 24e. Ik had me inmiddels wel verzoend met het ratingverlies. Zelfs die "kneuzen" waren vaak te taai voor mij. Het begin was nog wel goed met een soepele zege. De tweede ronde speelde ik echter opnieuw tegen die Hazewindhond. Ik had wat bedacht op zijn opening, maar vervolgens speelde ik het belabberd verder. Tot overmaat van ramp ging ik enorm lopen knoeien en verloor ik heel snel.

Vervolgens won ik met zwart vrij eenvoudig van een complimenteus iemand, maar de ronde erop had ik wéér wit. Ik speelde tegen Sten Goes, iemand die ik wel ken van vroeger. Echt vaak heb ik niet tegen hem gespeeld. Helaas had ik weer eens een off-day wat Sicilianen betreft en al gauw zat ik in een hele foute hoek en zat ik alleen nog mezelf te weerleggen. Vervolgens verloor ik ook nog van jeweetzelf. Hij zat te chatten dat ik veel beter was dan hij, waarna hij pardoes een pion weggaf. Daarna begon ik echter te knoeien, waardoor ik het alsnog heel dik verloor.

Daarna won ik weer wat, maar ook dat was met meer geluk dan wijsheid. Tegen Tjibbe dacht ik wel aardig te staan, maar toen zag ik dat ik een pion ging verliezen. Hij speelde het anders, maar hij kreeg nog steeds kansen. Gelukkig faalde hij, anders had ik weer verloren.

Daarna had ik een partij die ook wel goed ging, op een momentje na. Dat is toch wel slordig. Vervolgens verloor ik nog een partij die remise leek te gaan worden en werd ik nog door een Richard Vedder-opening gen00bd. Ik sloot af met twee rommelige zeges, waardoor mijn humeur zowaar redelijk was.

6 uit 11 uiteindelijk. Zoals gezegd had Pinda een halfje meer en Ewood weer een halfje meer dan dat. Zo klein is het verschil dan tussen een internetprutser als ik en iemand die wel wat kan. Misschien heb ik al te lang niet meer op internet geschaakt dat ik zo zwak ben. Dat mag ik wel hopen. Misschien is 3+3 gewoon mijn tempo niet. Veel te traag om te gaan bulletten en te snel om lang na te denken, wat ik ook af en toe eens moet doen.

Winnaars
Roi Miedema won de tweede dag, voor nog wat ander jong volk. Zijn score van 8½ uit 11 was slecht genoeg om niet te worden verdacht van assistentie. ;)

Uitslagen Apenhoofd:
1. Sharp_80 [1585] 1 w
2. Hazewindhond [1891] 0 w
3. KingEric [1722] 1 z
4. Stenno [1976] 0 w
5. Jeweetzelf [1737] 0 z
6. Tjibbe [1560] 1 z
7. Blackfiction [1550] 1 w
8. Cvdlaariekoek [2011] 0 w
9. Seewald [1762] 0 z
10. Kingspawn69 [1715] 1 w
11. Kasparovsky [1633] 1 z


Ondertussen was mijn rating gedaald van 2348 tot 2103... Tijd om weer te gaan stijgen!

Wordt vervolgd

Geen opmerkingen:

Een reactie posten