28-06-2009

Partijen Pinkstertoernooi

4 uit 7


Tijdens Pinksteren deed ik mee aan het Pinkstertoernooi. Dat draaide uit op een groot succes. Misschien was het wel m'n beste toernooi ooit, want wat was mijn hoogste TPR ooit? Iets van 2170 in de tweede groep van het OKU, toen ik 5 uit 6 had (één bye) en gedeeld tweede werd met Remco Sprangers, achter Cyriel Pex. Oh nee, in de KNSB-competitie had ik vorig jaar een TPR van 2185. Ik ben niet de man van de uitschieters, maar een TPR van 2292 FIDE (2309 KNSB) kun je niet anders dan een uitschieter noemen.


Succes is heel grillig. Soms lukt opeens alles en soms mislukt opeens alles. In 2007 wilde ik ook een goed toernooi spelen, maar toen scoorde ik anderhalf punt minder dan nu en dat tegen zwakkere tegenstanders. Daarom ook deze analyses. Wat kan ik over de partijen zeggen?

In de eerste ronde besloot ik te offeren voor een kansrijke aanval. Helaas durfde ik niet voor de tweede keer m'n loper te offeren, waardoor ik langzaam naar een nederlaag werd gespeeld. Dat deed zeer. Daar stonden echter veel punten tegenover. Zo won ik in de tweede en vierde ronde omdat m'n tegenstander te ver ging. Waarschijnlijk voelden ze zich uit ratingtechnisch opzicht verplicht om van mij te winnen en blijkbaar heb ik daar goed gebruik van gemaakt.
De avondpartijen gingen slecht. In de derde ronde kwam ik slecht uit de opening en kon ik - weliswaar zonder veel moeite - nog een benauwde remise binnenhalen. In de vijfde ronde kreeg ik die kans niet meer. Als ik beter wil worden, moet vooral het niveau in m'n slechte partijen omhoog.
Gelukkig maakte ik het op de slotdag weer goed met 1xc2xbd uit 2 tegen wat LSG'ers. Liever had ik mijn winstpartij tegen Raoul van Ketel in de meesterklasse behaald, maar om op je "eigen" toernooi zo'n speler te verslaan, is natuurlijk ook prachtig. Daarna nog een remise tegen Eelke Wiersma, waar wat glans van afging toen bleek dat ik had kunnen winnen. Dan had ik namelijk een prijs gehad.

Wel in de prijzen zaten o.a. Dimitri Reinderman, die het toernooi netjes won. Zelf was hij niet zo enthousiast over zijn eigen optreden. En dat terwijl hij een goede toernooitactiek had: remise maken tegen de concurrenten en winnen van de zwakkere broeders.
Verder deden Leon Pliester en Ewood het goed. Leon speelde zeer solide en verloor geen enkele partij, terwijl Ewood een redelijk toernooi afsloot met een fraaie eindsprint. Samen hielden ze nog wat prijzengeld binnen de club.

Vroeger lukte het me nog wel eens om in de laagste groep van een weekendtoernooi wat prijzengeld te verdienen. Opmerkelijk genoeg lukte dat alleen in het "OKU". In het Pinkstertoernooi was ik in 2003 en 2004 nog wel dichtbij, maar gooide een nederlaag in de slotdag roet in het eten. Hoewel, in één zo'n jaar kreeg ik nog een fooi van een paar euri voor een tiende plaats die ik met een nog tig anderen moest delen...
Het zou leuk zijn als ik ooit in staat ben in de hoogste groep in de prijzen te komen. Dit jaar was ik dichtbij, maar nu moet ik in ieder geval nog een jaar wachten. Maar als ik volgend jaar weer zo'n toernooi heb als nu, dan ben ik ook tevreden.















Gerelateerde artikelen:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten