07-07-2009

Uit de oude doos

Harmonie 2006

Het was Kerst in 2006 en Ewood ging naar Groningen om daar mee te doen aan een vijfrondig toernooi: de zogenaamde "Mini's". Ewood leek zich wel aardig te vermaken en zijn toernooi verliep redelijk goed, hoewel dat over vijf ronden wat moeilijk te beoordelen is. Het is het laatste schaaktoernooi dat Ewood volledig heeft beschreven; van het SGS PJK beschreef hij gek genoeg alleen de eerste vier ronden en niet de laatste twee, toen hij het kampioenschap binnenhaalde. Een uniek verslag dus en een eind van een tijdperk.

Harmonie 2006

Hoi bloghonden,

Ik ga nu maar eens wat schrijven over het Harmonietoernooi in het koude Groningen.

Het begon allemaal op tweede kerstdag, ofwel 26 December. Ik moest met de trein helemaal naar Groningen en ik moest in Amersfoort opstappen omdat daar Yme met zijn vader en zussie al als het goed was inzaten. Hierdoor kon ik lekker met korting reizen omdat Yme (geloof ik) een kortingskaart had. Maar ach, wie boeit dat nou? :D
In de trein gingen we z'n vijven lekker Dalmutixc3xabn. Ik was eerst steeds boer, maar na een revolutie had ik m'n hoogste plek ook niet meer afgestaan. Zo zie je wel, dat ik meer kan dan een paar houtjes verschuiven... :O Maar goed, iets voor elfen kwamen we aan op het station van Groningen. Toen gingen we naar onze Guesthouse. Inchecken moest al voor 10 uur, maar ze waren zo vriendelijk om ook om half 12 ons te laten inchecken. Dus Yme en ik naar onze kamer, onze spullen dumpen en weer weggaan. In de tussentijd had Yme's zussie ons allemaal aangemeld... (we waren echt voor alles te laat... :p) Even later gingen we richting speelzaal. Je zou denken dat dat ver lopen is, maar dat viel heel erg mee. Het was om de hoek... =D Maar hoe dan ook, wat we gedaan hebben weet ik niet meer, dus laat ik maar beginnen met ronde 1.

Ronde 1
In de eerste ronde van de totaal vijf ronden durende toernooi had ik zwart tegen Frans Wolferink. Ik was als derde geplaatst, dus ik wilde wel winnen. Ik had me voor genomen wat Sveshnikoffen te spelen. De partij begon als volgt...1.e4 c5 2.Pf3 Pc6 3.Lb5...Tsja, nu word je eigen systeem tegen je gebruikt. Das best listig, maar ik besloot gewoon voor 3...g6 te gaan omdat dat gewoon het beste is. Na wat theorie gespeeld te hebben week hij ineens af. Maar dat hielp 'm niet echt. Ik kwam al goed te staan en de omstandigheden waren al zo dat hij een pion moest inleveren. Maar hij wist om een of andere reden wat compi te vinden en het mij lastig te maken. Ik gaf de weer terug waarna ik gewoon kut stond. Ik had hierdoor ook een tijdsachterstand opgelopen. Even zag ik het somber in, maar nadat m'n tegenstander 20.g4? speelde keerde de partij. Mijn zetten waren niet echt moeilijk terwijl wit voor allemaal dingen moest oppassen. Met de zet werd de witte stelling slechter. Na 24.Le4 volgde het vernietegende kwaloffer: 24...Txe4! Na 25.Txe4 Dxd5 26.Te7 Lc6 stond wit totaal verloren...(diagram komt niet meer...)
Yme speelde remise tegen een oldtimer... Daar was hij niet al te blij mee, uiteraard...

Ronde 2
De volgende dag had ik wit tegen Robert Bodicker. Ik had gezien dat hij altijd Frans speelt, maar amper ervaring had tegen 3.Pd2. Dus die deed ik. Maar hij antwoorde met 3...c5 die ik hem nog nooit had zien spelen. Daar ging m'n voorbereiding. Ik speelde wat slappe zetten en ruilde dames. Ik had wel een ontwikkelingsvoorsprong, maar kon er nix mee...Dus m'n voordeel werd kleiner en kleiner en ik kwam zelfs slechter te staan. Maar net op het moment dat m'n tegenstander het onhandig speelt, mis ik iets waardoor het zo'n beetje uit was. Ik modderde wat door maar het werd een nul. Yme won wel en had nu een half punt meer dan ik... :S

Ronde 3
Tsja, ik had weer zwart, maar dit keer tegen een goeie: Otto Rubingh. Nou ja, volgens z'n rating en de FM-titel die hij heeft. Maar goed, de partij begon met 1.d4 f5 2.g4!? Ik had in de voorbereiding wel gezien dat hij wel van zooitjes houdt... 2...d5 3.Dd3 e6?! (g6 is normaal, maar dat was ik vergeten...) Nu bleef ik met een kut loper op c8 zitten. :S Maar ja, alleen dat en dat e5 een zwak veld is was er nog niet vreselijk veel aan de hand. Ik ontwikkelde gewoon en m'n zelfvertrouwen groeide met de zet. Ik kwam met een briljant positioneel idee opzetten, waar m'n tegenstander niet op in ging. Hij offerde een stuk dat hij later terugwon. Erg goed was het niet, want na 14...Kh8! was de lol er wel af van de witte stelling. Ik won een pion, maar daarmee was ik er nog niet. Ik verdedigde alles netjes, maar offerde een pion terug om m'n vrijpionnen in beweging te kunnen zetten. Ik miste alleen 29.Th4!, wat m'n pionnen tegenhield. Maar na m'n goeie reactie 29...Th6! was de zaak niet erg duidelijk. Wit ging meteen de mist in met 30.Dd4? Na ruil op d4 won wit weliswaar de pion op h5, maar werd m'n vrijpion op g3 een kanjer. Hierdoor kwam wit vast te zitten op de onderste rij waarna m'n torens het karwij afmaakten. Yme won ook en stond nu nog steeds een half punt op me voor. :S

Ronde 4
Ik had weer wit en dit keer tegen Erik Sparenberg.  Ik had gezien dat hij Najdorf speelde, en dat was nou net een opening waar ik niet echt veel zin in had. Ik besloot af te wijken met 4.Dxd4, ofwel Hongaars. Helaas speelde hij 4...a6! waarna je eigelijk niet al te veel hebt. Dat betekend natuurlijk niet dat het slecht is voor wit. Maar de partij ging verder en ik kwam in een stelling met een slechte loper, en waarin m'n tegenstander nix kon doen. Dus ik ging gewoon schuiven en overspeelde m'n tegenstander. Helaas miste ik ergens een betere mogelijkheid. Hierdoor was het eindspel niet veel beter voor mij. Gelukkig maken tegenstanders ook blunders. Ik won een pion, en dreigde met mat. Hij pareerde het mat, maar miste dat ik een stuk kon winnen. Dus ik won. Yme verloor op bord 1 en dat betekende dat ik een half puntje voorlag op hem.

Ronde 5
Laatste ronde, ofwel laatste kans om er nog iets van te maken. Ik speelde met zwart tegen Jonathan Tan. Dit had ik liever niet, want hij is een jeugdspelertje en die zijn altijd lastiger dan oldtimers. Ik had zwart, een hogere rating enn geen idee wat hij op de Sveshnikov zou doen. Dus het werd een blinde gok. Hij speelde gelukkig gewoon open Siciliaans, dus er kwam een Sveshnikov op het bord. Muah, hij speelde ook nog de positionele variant dus dat betekend dat het al bijna remise is. En ja hoor, na wat standaardzetten kwam een volledig gelijkwaardige stelling op het bord en het werd het remise. Ik had 3xc2xbd uit 5 en Yme won de laatste waardoor hij met dezelfde score eindigde...

Wordt niet meer bijgewerkt

Harmonie 2006; Ewoods weblog op 07-01 2007

Na dit toernooi stopte Ewood dus met zijn toernooibesprekingen. Graag had ik wel eens wat willen lezen over toernooien als

- Hengelo 2006
- NJK 2007
- Hengelo 2007
- Roemenixc3xab 2008
- Essent 2008
- Groningen 2008
- Gibraltar 2009

Jammer genoeg word ik nie
t heel erg goed op de hoogte gehouden van dergelijke toernooien. Vaak hoor ik nog wel een uitslag (waar Ewood vaak niet blij mee is), maar veel meer ook niet. Dus kom op, Ewood! Ga weer leraartje spelen en maak een mooi verslag met diagrammen (!) van je verrichtingen!

Gerelateerde artikelen:
Uit de oude doos; 29-05 2009

Geen opmerkingen:

Een reactie posten