27-08-2009

Fragmenten Wenen

Brokstukken


Hieronder een aantal fragmenten uit het Vienna Chess Open. Behirder scoorde als enige van het Towns Appartment minder dan vijftig procent en dat zette hem aan het denken. Natuurlijk zijn er nog steeds gaten te schieten in zijn openingsrepertoire. In Wenen bleek dat ik geen systeempjes heb tegen een Nimzo met 3.g3. Zeker op een goed voorbereide tegenstander is dat lastig. Daarom wil ik een beter wetenschappelijk onderbouwd openingsrepertoire. 
Wat de laatste tijd echter een steeds groter probleem begint te worden, is het weggeven van goede stellingen. Dat is niet nieuw, maar bijvoorbeeld de partijen tegen Martin Martens (werd uiteindelijk nog remise, hoewel ik in de slotstelling verloren stond) en Eelke Wiersma (daar stond ik in de slotstelling misschien al gewonnen, maar ik zag het niet), vond ik dat wel jammer, maar zocht ik er niet zoveel achter. Inmiddels begint het vervelend te worden. Zo liet ik in Dieren in de eerste ronde een beduidend beter eindspel nog naar een nederlaag lopen. Voor m'n gevoel verprutste alleen dat al m'n hele toernooi, maar de klapper kwam in Wenen.

Zo verloor ik in de tweede ronde een gelijke stelling, miste ik in de vierde ronde de winst en verloor ik de ronde daarna vanuit een prima stelling. En wat te denken van de achtste ronde? In ieder geval zorgden de gemiste punten ervoor dat ik voor het eerst in tijden rating verloor. Daar kwam bij dat ik tegen een ratingloze Irakees speelde. Op basis van het Vienna Chess Open zou zijn startrating 2080 worden, dus daar had ik best weer wat aan kunnen verdienen.

2009
Voor de grap lijkt het me best eens leuk om mijn resultaten te analyseren. Ik heb meegedaan aan vier "toernooien": De Meesterklasse, het Pinkstertoernooi, Dieren en Wenen. In de vijf meesterklassewedstrijden won ik 19,5 punten, in het Pinkstertoernooi zelfs 38,4. In schril contrast staan daarbij Dieren (+4,65) en Wenen (-1,95). Al met al heb ik dit jaar wel de nodige punten gewonnen en ligt m'n FIDE-rating eindelijk boven de 2000, maar door mijn magere vorm deze zomer is de progressie (voorlopig) gestaakt.

Opmerkelijk vind ik m'n zwakke score tegen 2200-spelers, waar ik slechts 3 uit 10 tegen scoorde. Vooral in Dieren verloor ik om de haverklap van die lui. Ook opmerkelijk: tegen <2150 scoorde ik 8½ uit 10, tegen >2150 slechts 5 uit 20. Met wit scoorde ik 7 uit 15 tegen gemiddeld 2257, met zwart scoorde ik 6½ uit 15 tegen gemiddeld 2157, een opmerkelijk verschil.

Elohistogram
Op Playchess heb je een grappige statistiekjes, zoals het elohistogram. Tegen 2400+ heb ik nog twee remises gepakt in vier partijen, wat resulteert in een TPR van ongeveer 2246. Tegen 2100's heb ik 4½ uit 6, goed voor een TPR van 2320. Maar tegen 2200-2300 en 2300-2400 heb ik maar TPR's van ongeveer 2100. Dus Edwin, prop me volgend seizoen maar aan een laag bord. Ik heb het verdiend.

Partijen
Dan nu toch echt de partijfragmenten. Als ik vorige week toch eens wist wat ik nu wist... Maar ja, dat is juist het lastige van het leven. Laten we gauw het eerste fragment opstarten.


A Rempeli - J de Groote, stelling na 11.Pxc3


In deze stelling voelde ik me niet helemaal op m'n gemak. Wit kan leuke dingen doen met f4 en zo, waarna mijn loper op c8 slecht is. In plaats van het rustigere 11... b6, deed ik het botte 11... e5?!!? Na 12.dxe5 De7 13.Dxd5 Ts8 14.De4 Dxc5 heeft zwart misschien wat compensatie voor de pion, maar veel is het niet. Wit deed echter 13.0-0-0 Dxc5 14.Dxd5?! Dxf2 en toen stond ik alweer goed. Vervolgens ging het eigenlijk heel eenvoudig.




J de Groote - S Midoux, stelling na 16... a6

In een Philidor had zwart al snel het centrum opgegeven, maar desondanks bereikte ik weinig concreets. Zwart had zojuist 16... a6 gespeeld, blijkbaar uit angst voor 17.Pb5. Een verstandig mens had hier 17.Dc3 gedaan, eventueel gepaard gaand met een remiseaanbod. Tot mijn schade deed ik 17.Te3 Txe3 18.fxe3, waarna zwart alleen nog kan lachen.




L Dror - J de Groote, stelling na 21.De2

In deze stelling is weinig aan de hand. Winnen met zwart is ook niet makkelijk, maar soms moet je je tegenstander helpen een foutje te maken. Ik probeerde 21... Dg6, om iets met ...f7-f5 te kunnen doen. Wit deed 22.Ph4 De6 23.f4? Die penning wordt natuurlijk ontkracht met 23... Df6, waarna 24.De4 Dxh4 25.Dxc6 exf4 goed bleek voor mij.


Dit was de stelling na 30.Kxf2. De vraag is: hoe wint zwart? Wie durft?
In de partij gebeurde in ieder geval 30... h5 31.Th4 Dc3 32.Te1 Df6+ 33.Kg3 Dg5+ 0-1.



J de Groote - J Kaufeld, stelling na 28.Dc3

De hele partij had ik een fractie minder gestaan, maar nu leek ik de remise wel op zak te hebben. Er volgde echter 28... e5? 29.Lxc5! Dat had m'n tegenstander niet verwacht. Plotseling zit hij met een slechte loper tegen een goed paard. Hoewel deze stelling uiteindelijk evolueerde naar een gewonnen stelling voor mij, wist ik het niet te winnen. :S


J Heiny - J de Groote, stelling na 15.Dxb4
Wit had zojuist 14.b2-b4 gespeeld en teruggeslagen. Nu is c5 onherstelbaar verzwakt, maar ik zag het uitbuiten ervan nog moeizaam in. Na 15... b6 vreesde ik dat wit met a2-a4-a5xb6 een zwakte kon maken op b6. Die vrees is ongegrond: zwart kan pakken op a5. Desondanks was er weinig mis met het pionoffer 15... Pa6!? 16.Dxb7 Pc5 18.Db2 Tfb8 19.Da3. Hier was 19... a5 20.Pd2 a4 prima. Ik zag echter problemen in de a4-pion en deed daarom maar het ongelooflijke 19... Dd8?? Wit sloeg toe met 20.Pxe5 en won.


J de Groote - J Imad Khlaif, stelling na 11... Lxd2+
Zwart had de opening niet goed gespeeld en ruilt bovendien zijn zwartveldige loper af. Ik deed het "logische" 12.Kxd2, waarna zwart nog steeds rekening moet houden met Pd6+. Toch blijft een koning in het midden een handicap, waardoor ik de partij nog vrij moeizaam in mijn voordeel wist te beslissen.




L Kwatschewsky - J de Groote, stelling na 23.g3

Hier bood wit remise aan. Een lastige. Natuurlijk staat zwart beter, maar is het ook mogelijk om te winnen? In de partij vond ik het in ieder geval wel best, een vlotte remise met zwart. Daar had ik voor de partij wel voor getekend. Maar omdat ik de laatste ronden verloor, had ik het in deze partij achteraf gezien toch willen proberen...


J de Groote - A Shumilina, stelling na 10... Pc6
Hier had ik wel zin in een pionoffer. Het probleem was een beetje dat ik me een opening door m'n strot had laten douwen, zonder de technische details (finesses) te kennen. Daarom greep ik maar na 11.Pxc6 bxc6 12.e5, in de hoop dat ik zwarts lelijke pionnen lekker kon aanvallen.



Vijftien zetten later stond het zo... Wit heeft heel weinig, maar na 27.Td2 De5? 28.Tad1 Txd2 29.Txd2 Tc7 30.Pb6 kwam ik er opeens goed uit. Zwarts centrum doet voorlopig niks meer en ze is de d-lijn kwijt. En dat in maar een paar zetten.


Zwart had zojuist 34... e5 gedaan, wat mij dwong tot 35.Pxc8 Txc8 36.Txc8 Pxc8. Nu was 37.Dd5+ en 38.Dxc5 wel zo simpel. Ik miste dat klaarblijkelijk en deed 37.Dd7+ Pe7 38.Dc7 Dc6 39.Dxe5. Eerst wilde ik zwarts tegenspel uitschakelen, daarom sloeg ik niet op a5. Wel vond ik het jammer dat ik die pion op c5 niet kon slaan...



Hier dacht ik te gaan winnen. Natuurlijk is het koppel dame-paard sterk en heeft zwart meer pionnen op de koningsvleugel, maar ik had een - in mijn ogen - sterke c-pion, die ondersteund werd door de dame. Ik deed dus 48.c6 gxf2+ 49.Kxf2 e3+ 50.Ke1? Dd6! Opeens wordt het link. Op 51.c7? komt 51... Dg3+, waarna 52.Kd1? e2+ opeens verliest, hoewel 52.Ke2 Dxg2+ natuurlijk amper beter is. Het blijkt dus dat ik 50.Ke2 had moeten spelen, want nu moest ik al zoeken hoe ik remise kon maken. En met weinig tijd op de klok slaagde ik daar niet in. Ik deed 51.Dc2, wat na 51...Db4+ 52.Kd1 een benauwde remise had moeten opleveren. Ik kon de gevaren niet meer goed in kaart brengen en deed 52.Kf1, want ik zag geen mat. Dat kwam er ook niet, maar wel 52...Pg3+ 53.Kg1 e2 en ik zat met de gebakken peren. Natuurlijk kun je in zo'n geval complimenten uitdelen aan je tegenstander, maar daar heb ik ook nu nog weinig zin in. Wat een domper...



S Marjanovic - J de Groote, stelling na 17.Dc2
Hier had ik ook weinig trek in remise en ik besloot een poging te doen wits stelling onder druk te zetten met 17... Df6? Ik had toen effe 18.Pe1! gemist, waarna het paard op e4 wel erg wankel staat. De volgende keer laat ik het beest wel op f6 staan in zo'n geval. Nu probeerde ik wat met 18...Pg5?! 19.Lxd6 bxc6, maar ik begon me ernstig zorgen te maken over het resultaat van de partij. Ik verloor dan ook.

Al met al scoorde ik 4 uit 9. Ondanks het magere resultaat, had ik veel meer plezier dan in Dieren. Dat komt ongetwijfeld door de groep, dus daarvoor bedankt. ;) Ook heb ik het nodige geleerd, dus waar mijn kracht en vooral ook m'n zwakte ligt. Ik zal goed moeten zoeken naar leuke systeempjes tegen het Siciliaans, het Spaans en de Nimzo. Deze openingen kom ik bovendien erg vaak tegen, dus daar valt nog heel wat winst uit te behalen. Verder moet ik tactisch sterker worden, zodat ik goede stellingen ook win. Als dat zover is, is het wel weer 2010 en hoop ik nog eens een buitenlands toernooi te spelen.

Gerelateerde artikelen:
Dieren 2009 ronde 8 en 9; 11-08 2009               

Geen opmerkingen:

Een reactie posten