24-12-2009

BSG bekert verder (II)


BSG heeft gisteravond flink uitgehaald in de bekerwedstrijd tegen Paul Keres: na een spannende wedstrijd werd het 1-3 in Utrecht. Een resultaat waarmee je thuis kan komen.

De greep van de winter is aan het verzwakken. Het treinverkeer komt weer op gang en dat was net op tijd, zodat de wedstrijd tegen Paul Keres gewoon door kon gaan. Op papier zou het een spannend duel worden tussen twee gelijkwaardige teams. Sterker nog, Paul Keres had een groot aantal reserves achter de hand en in hun sterkste opstelling waren ze zelfs sterker dan wij.

Het was een rare avond. We zouden de trein van 18:06 moeten pakken, maar blijkbaar wist niemand dat bij ons thuis. Om een uur of vijf gingen we maar het eten klaarmaken en pas om half zes kwam Beppie thuis, waarna ze in alle haast ons werk kon afmaken. ;) Snel gegeten, tandjes gewassen en op de fiets gesprongen en over de deels besneeuwde fietspaden naar het station gefietst. Om vier over waren we in de stationshal, waar Edwin 21 maart ons op stond te wachten. Lachend vertelde hij dat de trein van zes over niet reed...

Dus toen stonden we daar maar. Ewood schamperde dat de NS had beweerd dat vier van de vijf treinen zouden rijden, maar dat de helft van de treinen op het scherm waren uitgevallen. En daar zat dus onze trein bij... De volgende trein ging een kwartier later, waardoor we een beetje achter de feiten aanliepen. De treinreis verliep goed en op Utrecht Centraal hadden we Large al meteen gevonden. De speelzaal was ook snel gevonden. Ik herkende de zaal van een wedstrijd van BSG 2 tegen Paul Keres 3, ergens in het begin van 2004. Paul Keres 3 zou dat jaar promoveren; wij zouden net niet degraderen. De wedstrijd eindigde uiteindelijk in een zeer ongelukkige 4½-3½-nederlaag, waarbij het mij werd aangerekend dat ik bij een 4-3-stand een remiseaanbod accepteerde in een stelling die ik onmogelijk meer kon winnen.
In de speelzaal zat Lennard zich vrolijk uit te rekken. Ook kregen we meteen een drankje aangeboden van Mr. Utrechtschaak, waarna de loting begon. Large mocht loten en hij lootte wit. Grr!

De opstelling was als volgt:
1. Large - X Wemmers
2. J Breukelman - Ewood
3. Le - P Hommerson
4. G Veltkamp - Jip

De wedstrijd
Ik had wat hoop geput uit het feit dat Paul Keres niet in zijn sterkst mogelijke formatie verscheen. Hoewel het voor ons niet zo gemakkelijk was om in Utrecht te komen, kon ik me voorstellen dat ook niet alle Paul Keres'ers zin hadden om tussen de Zonnewende en Kerst te schaken. Ik rook mijn kans ineens. We zouden ongeveer gelijkwaardig zijn en dat betekent dat alles mogelijk is. Zij konden misschien dik winnen, maar wij ook. Ik moest alleen een goede partij spelen.

Zelf speelde ik tegen Gerben Veltkamp, iemand waar ik op het SGS-snelschaakkampioenschap voor teams al eens van had verloren. Toen had ik wit, nu had ik zwart en kon ik eens kijken wat hij over me uit zou strooien...

G Veltkamp - J de Groote
Utrecht, 23-12 2009

1.d4 Alweer... 1...Pf6 2.Pf3 e6 3.g3 b6 4.Lg2 Lb7 5.0-0 c5 6.b3 d5 7.Lb2 Pc6 8.c4 Listig... 8...dxc4 9.Pe5 Dc7 Ik had ook nog 9...Dc8 overwogen, zodat ik op e5 kan slaan. Nu kan wit eventueel terugslaan op e5. Mij leek het in ieder geval beter om de baan voor de toren vrij te maken en in sommige varianten heb ik liever veld d6 gedekt. Ik hoop maar dat dit een beetje klopt, want ik heb de partij nog niet geanalyseerd. 10.dxc5 Lxc5 11.b4?! Geniepig. Na 11...Lxb4 komt 12.Da4. Dan maar 11...Pxb4 12.Da4+ Ke7 13.Lxb7 Weet niet of het moet, al kan zwart anders op g2 ruilen en komen er schaakjes in de stelling, waarmee zwart dames kan ruilen. 13...Dxb7 14.La3 Dd5. Dat moest wel. Ik overwoog ook 14...Pd7, maar wit kan z'n paard toch niet dekken met 15.f4. 15.Lxb4 Dxe5 16.Lc3? Hier had wit beter 16.Pa3 kunnen doen, al heeft wit maximaal gelijkspel. Nu verliest wit nog een pion. 16...Dxe2 En dat is drie... Ondertussen is c4 stevig gedekt en dreigt zwart zelf met zetten als Pe4 aan te vallen. Wit deed daarom maar 17.Lxf6+ gxf6 18.Pc3 Df3 19.Tad1?! Als wit zijn paard weghaalt, kan zwart met ...h7-h5-h4 aanvallen. Op 19.Dxc4 was ik 19...Tac8 van plan, met de bedoeling 20...Dxc3. Nu pakte ik een stuk met 19...Dxc3 20.Td7+ Kf8 21.Dc6 Hier schrok ik, want na het geplande 21...Kg7 komt 22.Dxe6. Dat is niet heel erg, maar ik wilde geen tegenkansen geven. Dus deed ik 21...Te8, waarna ik won met 22.Db7 Te7 23.Tfd1 Txd7 24.Txd7 De1+ 25.Kg2 Dxf2+ 26.Kh3 Df5+ 27.Kg2 Dg6 en opgegeven.

Een snelle overwinning en dat verbaasde me wel. Meestal is het ploeteren voor mij met zwart, maar nu ging het heel snel. Dat kwam natuurlijk ook door de tegenstander, die me de ruimte bood om op een dergelijke manier te winnen, maar toch... Soms lijkt het alsof mensen van een gelijk niveau elkaar veel meer pijn kunnen doen dan wanneer er een enorm niveauverschil zit tussen de spelers.

Ondertussen was EB ook klaar. Hij speelde vrolijk in de interne competitie van Paul Keres mee. Uiteindelijk verloor hij vanuit een prima stelling van Ger Hageman, een sterke speler. Opmerkelijk vond ik dat.

De overwinningen zouden op conto moeten komen van het bekerteam, maar helemaal zeker was ik er niet op. Naast me zag ik dat Le al heel snel had afgewikkeld naar een eindspel, waarin hij een (dubbel)pion meer had, maar zwart het loperpaar had. Na een aantal vage zetten van zwart, had wit een gezonde pluspion in een ongelijkelopereindspel. Ik dacht dat wit het wel effe kon winnen, maar uiteindelijk kon zwart de boel nog goed dichthouden.

Ewood speelde een hele vreemde partij. Ik begreep er niks van, toen ik het zag. Hij had wat pionnen gesnoept, maar wit had ondertussen enorme aanvalskansen. Een "keilbout" op f6 trok de koningsstelling uit mekaar. Nadat er op g7 was geslagen, was de f-lijn een probleem bij zwart. Een paard op f4 hield het nodige tegen, maar wit kon het dier wegjagen met g3. In de partij begreep ik maar niet waarom wit dat naliet...

Aan bord één stond Large twee pionnen voor (het thema van de avond), maar ook hier waren de lopers van ongelijke kleur en had zwart redelijk wat activiteit als compensatie. Bovendien waren wits pionnen geen pareltjes. Toch bracht Large opeens het tweede punt binnen. Een paard op e8 maakte ineens een geniepig matje mogelijk op g7 en als zwart dat moest verhinderen, zag hij z'n geofferde toren nooit meer terug. Het stond dus 0-2!

Het kwam voor mij als een opluchting. Lennard kon meteen remise aanbieden, wat zwart gezien de stand op het bord onmogelijk kon weigeren, hoewel hij het nog wel even overlegde met zijn team. Zo stond het ½-2½ en was alleen Ewood nog bezig. In tijdnood wist hij wits aanval aardig af te slaan, waarna hij zelfs in een beter eindspel kwam. Daarbij koos hij niet voor de kansrijkste voortzetting, waardoor wit de boel nog net kon dichthouden, waardoor de schade voor de thuisploeg niet nog verder opliep. Het werd dus 1-3, een uitslag die hard aankwam in Utrecht.

Terwijl de Paul Keres'ers Ewoods partij zaten te analyseren, verlieten wij het pand trots en tevreden. Ik was van tevoren nog bang dat dit ons eindstation zou zijn, deze uitslag had ik alleen durven dromen. Daarmee was BSG ook door de derde ronde van de bekercompetitie gekomen.

Thuis ging Ewood zijn partij nog eens analyseren. Het was een enorm ingewikkelde partij. Ewood dacht zich steeds te kunnen redden, maar niet alles klopte. Wit bleek uiteindelijk op meerdere manieren te kunnen winnen. Niet dat het voor het resultaat wat had uitgemaakt, maar natuurlijk wel voor Elo. xD

Uitslagen

Paul Keres [2220] - BSG [2218] 1-3
1. X Wemmers m [2354] - La Ootes [2417] 0-1
2. J Breukelman [2196] - E de Groote [2250] ½-½
3. P Hommerson [2206] - Le Ootes [2084] ½-½
4. G Veltkamp [2122] - J de Groote [2120] 0-1

Gerelateerde artikelen:
BSG bekert verder; 06-12 2009

2 opmerkingen: