31-03-2010

De kolom van de maand


Beunhaas

Mocht de kolom van gisteren een beetje zijn tegengevallen, dan hoop ik dat goed te maken door een column op te boeren die ik in de Metro vond. De onderstaande column van Hadjar Benmiloud (1989) zorgde bij mij voor een goed begin van de dag. Omdat ik dit zelf in een artikel niet kan overtreffen, zal ik jullie mee laten genieten:

EERST TOT TIEN TELLEN IN DE TREIN

Balkenendes kabinet van moraalridders mag dan voltooid verleden tijd zijn, Camiel Eurlings komt nog op de valreep met een laatste betuttelende actie: een campagne om "normen en waarden in het openbaar vervoer te stimuleren". Camiel ja, dezelfde die ruim dertig jaar te vroeg met pensioen gaat om meer tijd te besteden aan het gezin dat hij niet heeft. Bij deze wil ik Camiel graag alvast nomineren voor Beunhaas van het jaar 2010.


Het is niet mijn bedoeling om heel populistisch elk "luxeproject" af te kraken met het argument "weet je wel wat dat kost?!", want we leven niet in een derdewereldland. En niet in een derdewereldland leven houdt in dat je heel veel belasting betaalt voor allerlei dingen die helemaal nergens op slaan, zoals reusachtige metalen sculpturen op elke rotonde (kunst) en subsidie op de plaatselijke voetbalclub zodat elk lid een kwartje per maand minder hoeft te betalen. En ja, onder die onzinnige hobbyprojecten (je moet dat begrotingstekort toch ergens vandaan halen) vallen ook grootschalige campagnes die de burger fijntjes uitleggen hoe we ons dienen te gedragen, wat we wel en niet mogen eten en dat met Jezus vloeken heus erger is dan met elke andere willekeurige voornaam.

We kunnen binnenkort dus een campagne verwachten die gaat voorkomen dat er nog meer "schandalige incidenten" plaatsvinden in het OV. Onder deze schandalige incidenten rekent Eurlings de dingen die hij in de krant leest en de dingen die hij heeft "gehoord", want een minister reist zelf natuurlijk niet per trein, daar heeft hij bevriende burgers voor. De druppel was het verhaal over een man die zomaar in een trein stond te urineren. "Dat is toch niet normaal?!", vindt Eurlings. Nee, dat is het inderdaad niet. Het is typisch Den Haag om te denken dat dit soort acties een geaccepteerd verschijnsel zijn en opgelost kunnen worden met een campagne. Maar ik wens ze veel succes. Ik verwacht iets wat lijkt op de "onbewust asociaal" campagne. Leuzen als: "Zin om de conducteur neer te steken? Eerst tot tien tellen!" en "plas niet over je medepassagier, maar over de bril". Ik verheug me op de campagne. Ik ga sowieso een poster proberen te jatten voor in mijn kamer. Oeps, is dat onbewust asociaal? Ach, ik betaal toch genoeg belasting.

Gerelateerde artikelen:
Gedichten; 20-12 2009
Tijdnood, erg dom; 30-03 2010

Geen opmerkingen:

Een reactie posten